13 Ocak 2011 Perşembe

sabun üretimine devam;

son sabunlar da bunlar! biraz azlar ama son günlerdeki
beyin yorgunumluğumdan dolayı inanın vaktim olsa bile birşey üretmek mümkün olmadı!
ancak bunları tamamlayabildim, sanırım haftasonu bim'den bir koli sabun kaldıracağım,
biraz kazıyıp zeminlerini düzeltirken, biraz peçetelerini dekupe ederken,
biraz da kurdelelerini takmak için iğneleri batırırken stres atarım diye hayal ediyorum :)
yalnız evde sabun kırıntısı biriktirmeye başladım şimdide;
ilk tırtıkladıklarımı biraz el yıkadım biraz çamaşırtozuna kattım ama
şimdi miktar artıyor gittikçe :) kalanlarıda eritip yeniden sabunmu yapsam acaba :)
adile teyzenin çocuklarınınki gibi köpürüp evi basarsa ne yaparız ama :)
off zaten artık ev bizim değil basarsa bassın :)




SABUNUN TARİHÇESİ:
Yağlı maddeleri suda, ayırma yo­luyla yok etme özelliğine sahip ol­duğundan, lekeler ve kirler sabunla giderilir. Bu işlem, sodyum hidroksit denilen alkali bir maddenin, hayvan­sal (eskiden keçi içyağı) veya bitkisel bir yağlı madde üzerindeki etkisin­den elde edilir

İlkçağ’dan beri kullanılan sabunlar:
Atalarımız hiç sabun kullanmazlar­dı.Sabunun yerine kül, kil veya bitki özleri kullanırlardı. İlkçağ’da artık iyice bilinen sabun, ancak 1850′den itibaren sanayide büyük ölçüde üre­tilmeye başladı ve gerçek anlamıyla kullanılmaya başlandı.

Evlerimizde kullanılan sabunlar, doğada bulunan bitkisel ve hayvani yağlardan elde edilen yağ asitlerinintuzlarıdır Serbest şekilde bulunan karboksilli asitlerden de çeşitli sabunlar yapılabiliyor. Sentetik temizleme maddelerinin kullanıldığı 1930 dan itibaren aynı manada kullanılan sabun ve deterjan kavramları birbirinden ayrılmıştır.

Sabunun tarihi insanlık tarihi kadar eski sayılır. Pompei deki lavların altından toprakta sabun kalıpları bulunmuştur. Modern sabun imalatı, 19. yüzyılda Fransız kimyageri, Eugène Chevreul ün sabunun bir yağ asidi tuzu olduğunu göstermesinden sonra gelişmeye başlamıştır.

Tarihte, sabunlar genellikle sodyum, soda küllerinin ya da potasyum ve tuzlarının ve yağlı asitlerinin kül suyuyla sabunlaştırma tepkimesine girmesi sonucu elde ediliyordu. Temeldeki yağların hidrolizi gliserol ve rafine sabunu oluşturur.

Sabun, Osmanlı Devleti’nde ‘sabunhane’ denilen ve imalathanelerde geleneksel yöntemlerle üretimi yapılıyordu. Sabunun hammaddesi zeytinyağı ve içyağıydı. Ekonomik değeri olan ve tercih edilen sabunlar zeytinyağından yapılanlarındandır.. Osmanlı İmparatorluğu’nda sabun üretimi yapılan yerlerin başında zeytin yağının bol olduğu yerler olan Batı Anadolu ve Adalar, Şam, Halep ve Namlus geliyordu. O dönemde en fazla sabun üreten merkezler ise Midilli ve Girit Adaları, Ayvalık, Edremit, Kemer Edremit, İzmir, Kızılcatuzla, Yunda Acası ve Urla’ydı. Buralarda imal edilen sabunun büyük bir bölümü, saray, ordu ve İstanbul halkının ihtiyacını karşılamak üzere ‘Dersaadet tahsisatı’ olarak ayrılırdı.

Piyasada kalıp dediğimiz küçük parçalar halinde sunulan tuvalet sa­bunları bulunur.Ev işlerinde kul­lanılmak üzere beyaz veya yeşil sa­bunlar kullanılır.Geniş yüzeyleri temizlemek üze­re Arap sabunu daha etkilidir.Hassas kumaşlar ve çamaşırların yı­kanmasında kullanılan toz deterjanlar ve onlara oranla daha yumuşak toz sabun da vardır. [kaynak]

11 yorum:

YETENEK-SİZİN dedi ki...

3.cünün aynısından bende var hemde mis kokulu hıh diiip havamı basayım

GÖNÜL dedi ki...

çok güzel olmuşlar vallahi özendirdin bende yapacağım...

Ada Deniz dedi ki...

Tamam ilk market alışverişinde fazladan bir kaç paket sabun alacağım. Şart oldu artık :))

Nilgün Komar dedi ki...

yeteneklim; canım benim daha çoğuda olur bir gün :) bir tane ile kalmassın belki :)

gönülüm; canım benim yap valla çok eğlenceli :)

adamdenizim; ya sabunu ilk bulan adamın ruhu şad oluyor şu anda..! zaten sırf onun için araştırıp tarihçesini de ilave ettim yayını yaptıktan sonra :)

Unknown dedi ki...

yazdım hemen nilgünüm ama eli değmedi herhalde

DaRmAn dedi ki...

nilgüncüm hep söylüyorum,bu peçete işini çok seviyorum,yaparken çok eğleniyor,stres atıyor ve sonuçlarından da çok mutlu oluyorum,ama bir türlü sabunlara el atamadım.. bayılıyorum sabunlarına gene yine çok güzelll olmuşlarrr eline sağlıkkk... :))

SMİLENA dedi ki...

martılı sabuna bayıldım.
bence sen sabun yap şekerim.ne zevkli bir uğraş buldun.insan stres atıyor.bende keçelere bir gömülüyorum..çok iyi geliyor öptüm seni.kocaman

Sibelin Hobi Dünyası ... dedi ki...

Harika görünüyorlar nilgünüm :D sabun kazınıp halledildi de hala bekliyor yahu bir türlü elim gitmedi ama inş. hafta sonu :D Öpüldün şekeri...

bahar yorgun dedi ki...

hay Allah güldürdün beni :) köpürüp taşıyormuş camlardan falan sende elinde bezlerle bi aşağı bi yukarı :)) bence bir sabun sponsoru bul böyle olmaz anacım Bim'de olsa para yetmez :)

Nilgün Komar dedi ki...

DaRmAnım; evet çok zevkli!!! sana da yapayım şekerim bana mail atsana :))

smilenacığım evet ya saati unutuyorum valla :)

sibelim; ay canım benim; ama bence olsun yarım kaldılar diye düşünme, peçetelerken kolay olur işte :)

baharım; canım benim seni güldürdüm ya şimdi mutlu oldum!

çatlakkafe dedi ki...

sabunlar süper olmuş ellerine sağlık canım